Luxuscikk, amit mindenki birtokol, és amiből sosincs elég

Otthonról dolgozó – szabadúszó – vállalkozó. A státusz, ahol nincs tól-ig, szabadság vagy offline mód. Illetve van, csak másképp, máskor. Saját magam főnöke és alkalmazottja is vagyok egyszerre, nem kell kivennem szabadnapokat, bármikor és bármennyit utazhatom, de jön velem a munka is. Sokszor dolgozom hétvégén, hajnalban, vagy épp a hétfőt a paplan alatt töltöm, mert ahhoz van kedvem. Nincs kontroll, nincs ünnep és nincs – IDŐ.

Korábban írtam egy Instagram fotóm alatt, hogy tavaly nyáron elindítottam a saját vállalkozásom Ausztriában. Akkoriban még nem volt konkrét elképzelésem, csupán számlaképes akartam lenni és magam után fizetni a járulékokat egy gazdaságilag stabil országban. Azóta a munkák számának növekedésével persze egyenesen arányosan csökken az időm, amit beosztani home officeosként, született bagoly típusként olykor nehézséget okoz.

Két e-mail között berakok egy mosást

Na igen. Az otthonról dolgozás pro és kontrája, a házimunka és a mindennapi teendők karnyújtásnyira lévő közelsége. A kutyasétáltatás, a mosás, a mosogatógép be- és kipakolását az ebéd készítést, porszívózást, felmosást legtöbbször a munkaidőbe illesztem bele, ami hasznos perceket (órákat) vesz el a fontos feladataimtól. Még szerencse, hogy kifogtam azt a férfit, akiből talán egyetlen egy van az 1 milliárdból, aki külön kérés nélkül mindenben segít, így ha még este 8 után is munkám van, szó nélkül vacsorát készít, kitereget, rendet rak – én meg nem győzöm hálálkodni.

Ebben az Instagram bejegyzésemben említettem, hogy Tóth Réka Ibolya akkreditált mindfulness oktató fog nekem segíteni a munkára fordított időkeret minél hatékonyabb kihasználásában, valamint egyéb olyan életvezetéssel kapcsolatos kérdések megválaszolásában, amiben jobbnak láttam szakértő segítségét kérni. Szinte folyamatos kapcsolatban vagyunk, gyakran találom meg őt a mindennapi problémáimmal, aki azonnal reflektál a maga nyugodt kisugárzásával, hogy egy-két mély levegő, rácsodálkozás az élet egyszerűségére, majd 10 perces telefonbeszélgetés után újra áramlik a csí. Az első téma, amiről szeretném megosztani a tippjeim, tapasztalataim, az a

hogyan legyek otthoni környezetben produktív és hogyan maradjak fókuszált?

Néhány évtizede a női szerepek kiegészültek azáltal, hogy sokat ugyanúgy dolgozunk, mint a férfiak, és azért is írtam a kiegészül szót, mivel az alapvető háziasszonyi feladataink és az otthonteremtési ösztöneink mindemellett megmaradtak. Teljesítenünk kell a munkahelyen is, otthon is. Persze, hogy nem könnyű! Viszont azt gondolom ez is tanulás, önfejlesztés és gyakorlat kérdése.

A mindfulness egyik legfontosabb eszköze a meditálás. Ezzel megtanulok a megfelelő helyre összpontosítani, az összecsúszott feladatokban rendet tenni, a prioritási sorrendet felállítani azzal, hogy kicsit messzebbről tekintek magamra és szelektálok a fontos és a nem annyira fontos dolgok között. Követve Réka Ibolya tanácsait, és néhány saját rutint beleszőve, az alábbi módszereket alkalmazva kezdtem el hatékonyabban dolgozni:

“Amikor tudod mi fontos, könnyebb ignorálni azt, ami nem az.”

Tóth Réka Ibolya

  • A kreatív munkákkal, legfontosabb teendőkkel kezdem a napot, mivel ébredés után a pihent elme sokkal gyorsabban teljesít. Felkelés után e-mailekre válaszolok, és átgondolom a napom.
  • Minden este lefekvés előtt, vagy másnap reggel – még az ágyban – fontossági sorrendben egy To Do listát írok, és a nap folyamán haladok végig rajtuk. Nem mondom, igen mámoros érzés a nap végére mindent kipipálni, de nem görcsölök rá, ha olykor valami másnapra marad. Emberek vagyunk, nem robotok, ha úgy érzem pihenésre van szükségem, bármennyire is utálok félbehagyni valamit, megteszem ha már úgy érzem kifacsartam magam arra a napra.
  • Egy-teendő lista. Egy lapra felírom azt az EGY dolgot, amivel foglalkozni fogok. Ott van mellettem, így ha elkalandoznék, a papírlap visszaterel. Fontos, hogy pontosan megadjam a feladatom. Pl. “blog poszt” helyett ” közzétenni a blog bejegyzésem a time management témában.”
  • 1 órás fokozott koncentráltság, amikor csak azzal az egy dologgal foglalkozom. – ezt még gyakorolnom kell, ugyanis az Internetes információ áradatban hatalmas a kísértés.
  • Az utóbbi időben amikor dolgozom, a telefonom teljesen lenémítom. Őrült mód ki tud zökkenteni egy értesítés.
  • Amikor írós munkám van, néma csendre van szükségem, olyankor még az utcáról beszűrődő beszélgetés is nagyon zavar. A többi feladataimnál mindig valami inspiráló zene szól a hangszóróból, ha épp nem várok csomagot, akkor a fülemben. Ilyenkor teljesen kizárom a külvilágot, és sokkal gyorsabban tudok haladni.
  • Minden nap végén rendet teszek az laptopom íróasztalán, és természetesen miután töröltem a fájlokat, a kukát is kiürítem, így másnap “tiszta lapokkal” tudom kezdeni a játékot.
  • Bezárom a felesleges böngészőablakokat. Engem a rend inspirál és fokozza a produktivitásom, ezért igyekszem egy olyan helyet választani a munkára, ahol folyamatosan áramlik a pozitív energia, elegendő napfény és friss levegő áll rendelkezésre.
  • +1 Mivel sokat ülök, ezért időközönként felállok az asztaltól és lefekszem a szőnyegre, felteszem a lábaim a kanapéra úgy, hogy a fenekem hozzáérjen a kanapé aljához. Ilyenkor a gerincoszlop és a combok derékszöget zárnak be, teljesen tehermentesítve ezzel az ülőmunka következtében megviselt derekat. 5 perc így, és testileg is, mentálisan is teljesen felfrissít.

Összesen több, mint három éve tevékenykedem social media marketing területen otthonról dolgozva, de még van mit tanulnom az időbeosztásomat illetően. A fentiek nekem beváltak, és örömmel osztom meg veletek is.

Ha jobban belegondolunk, rájövünk, hogy az idő az egyetlen olyan luxus, amivel születésétől fogva mindenki rendelkezik, de sosincs annyi belőle, amennyire szükségünk lenne. Ugyanakkor hajlamosak vagyunk megfeledkezni egy nagyon fontos dologról: a rendelkezésre álló időnket csak kölcsönbe kaptuk bizonytalan időszakra, ezért meg kell tanulni jól bánni vele, megtanulni beosztani, hogy a kötelező elvégezendők mellett minden másra is jusson belőle. Nem pazarolni, nem másnak adni, vagy olyan felesleges dolgokra elherdálni, ami nem épít, nem tesz jobbá, vagy nem a jövőt, a haladást szolgálja. De a legfontosabb, nem szabad túlbecsülni.

“Az a baj, hogy azt hiszed, van időd.” Buddha

A mindfulness-szes poszt sorozatom célja, egyrészt megismertetni titeket ezzel az új technikával, másrészt más nézőpontból megközelíteni mindennapi kérdéseket, illetve átadni mégis valami pluszt, ha már az időtöket a bejegyzésem olvasására szenteltétek. 🙂 Remélem ti is fogjátok tudni hasznosítani a tippeket, mindenesetre szeretettel írom le tapasztalataim.

Folyt. köv. az Instagram oldalamon: www.instagram.com/rekaszotak

Békés hétvégét,

Réka

Reklámok

Szólj hozzá! :)

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.